2010-12-15

Animation Propaganda

    Dunia sekarang sudah maju dengan teknologi yang pelbagai sampai yang ada tergila-gila teknologi-teknologi tersebut. Animasi adalah salah satu teknologi yang popular di zaman sekarang. Pada mulanya, manusia hanya membuat filem yang menggunakan kos yang tinggi seperti kamera, tempat, pelakon dan lain-lain. Tetapi banyak benda yang manusia mustahil untuk buat dan bukan senang berlakon dimana-mana. Jadi, pembikanan studio telah dibuat dengan menggunakan bilik sahaja boleh membuat satu filem. Akan tetapi manusia adalah orang yang mempunyai perasaan dan mempunyai tanggungjawab yang berlainan.

    Disebabkan perkara ini berlaku, ada industri membuat animasi dengan mengguna lukisan yang bergerak yang menggunakan teknologi pada masa itu. Dengan cara ini, industri tersebut dapat menggurangkan kos dari membayar pelakon dan memaksa mereka membuat suatu benda yang mereka tidak rela. Pada mulanya, animasi hanya ditujukan untuk kanak-kanak agar mereka cepat belajar dan menghiburkan mereka. Apabila teknologi ini berkembang, industri animasi cuba menujukan animasi ini kearah orang dewasa. Pastinya anda pernah mendengar animasi seperti Simpson dan Futurama. Animasi ini telah menyerapkan budaya hidup orang dewasa dan kekeluargaan dan dengan cara ini mereka dapat menyampaikan mesej yang hanya orang dewasa sahaja yang faham.

    Walaupun mereka berjaya dalam animasi tersebut tetapi mereka tidak fikir yang kanak-kanak akan tengok cerita tersebut. Disebabkan perkara ini berlaku, banyak pemikiran kanak-kanak rosak dan cepat mengeluarkan perkataan-perkataan yang kurang ajar. Bagi ibu dan bapa, pastikan anda tapis apa yang anak anda tengok sebab pemikaran anak-anak sedang berkembang dan lebih cenderung untuk menirunya. Kalau dah terlambat alamatnya susahlah kamu semua untuk membendungnya.


P/S : Nasiblah aku ni kuat main-main kat longkang kat belakang rumah aku ngan aku jarang tengok TV.... nanti tak pasal aku kena pelempang free pada mak ayah aku.... walaupun sekarang ni aku sangat suka tengok animasi jepun AKA anime, pemikiran aku dah boleh membezakan baik dan buruk satu benda.....

5 comments:

Anonymous said...

Anak2 tidak mengenali genre~

Anonymous said...

buat la perenggan, juling mata noo..

Anonymous said...

koi letakla gambar!

Anonymous said...

Tula mcm baca karangan jer....bagi la grafic skit...baru syok kan...

Salikin said...

baik2.... nanti aku improve laa...