2010-12-13

Manusia yang cepat lapar...

Manusia ni memang banyak kehendak. Sampai mati pun belum tentu puas. Salah satu keperluan mereka ini ialah makanan. Tak rasa misteri ke, macam mana manusia boleh lapar? Pengalaman aku memberitahu yang manusia ni akan rasa lapar bagi setiap 6 jam. Apabila dah lapar mestilah nak makan tetapi sebab kita ini manusialah katakan, banyak sangat mengidam, sekajap rasa nak makan fast food, lepas tu nak makan Maggi. Semua itu mendorong kita kearah pembaziran wang dan masalah kesihatan. Biar aku bagi tips sedikit macam mana nak kurangkan makan benda pelik-pelik ini...

  1. Banyakkan minum air sebab bila kita lapar sebenarnya kita kurang minum air.
  2. Baca doa dulu sebelum makan sebab kita akan nikmati makanan kita.
  3. Anggaplah makanan yang depan makanan kita adalah makanan yang paling sedap atas dunia yang nyata ini sebab bila kita bermain dengan psikologi kita akan cepat kenyang.
  4. Jangan terpengaruh dengan propaganda iklan-iklan makanan ni sebab dalam iklan sahaja nampak sedap tetapi realitinya tidak.
  5. Jika dah makan nasi, jangan lebihkan makanan yang berkadar gula yang tinggi sebab ini akan mendorong perut kita untuk jauh kehadapan.

Banyak lagi tips-tips yang boleh aku bagi tetapi buat waktu ini rasanya dah cukup. Ini semua hasil dari pengalaman aku sendiri jadi kalau cara kamu lain, ikutlah cara kamu tetapi kalau kamu semua amalkan, baguslah.

P/S : Skema jugak ayat aku ni..... macam org bagi text ucapan je..... 

3 comments:

Anonymous said...

gile babi salikoi cite pasal tahan makan!

hidup salikoi!

Budak Pensel Yazid said...

letak la gambar sikit...baru nampak makanan..haha

Unknown said...

agak sukar sebenarnye.....